چرا تاب آوری در مدارس اهمیت دارد ؟
آخرین ویرایش: ۱۴۰۳/۰۶/۱۳ دسته بندی: آموزشی,اجتماعی,تابآوری در رسانه,خانه تاب آوری,قاصدک خبر
چرا تاب آوری در مدارس اهمیت دارد ؟
نان هندرسون یک متخصص برجسته در زمینه تاب آوری است، به ویژه بر چگونگی تقویت تاب آوری در کودکان، جوانان، خانواده ها و جوامع تمرکز دارد.
او دارای مدرک مددکاری اجتماعی است و چندین کتاب تاثیرگذار از جمله “کتاب کار تاب آوری” و “تاب آوری در مدارس” را تالیف کرده است که شهرت قابل توجهی به دست آورده اند و در محیط های آموزشی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.
هندرسون بیش از ۲۵ سال را صرف آموزش مربیان و رهبران جامعه در بیش از ۲۵ کشور کرده است و بر اهمیت انعطاف پذیری در غلبه بر ناملایمات و ترویج توسعه مثبت تأکید کرده است.
اهمیت کتاب تاب آوری در مدارس کار هندرسون، به ویژه از طریق کتاب «تاب آوری در مدارس»، به چند دلیل برای مؤسسات آموزشی حیاتی است:
۱.چارچوب تاب آوری: این کتاب چارچوبی ساختار یافته ارائه می دهد که مدارس می توانند برای پرورش تاب آوری در بین دانش آموزان پیاده سازی کنند. این بر نیاز به عوامل محافظتی که از رشد عاطفی و اجتماعی دانشآموزان حمایت میکند، که برای موفقیت کلی آنها ضروری است، تأکید میکند.
۲.راهبردهای عملی: شامل راهبردهای عملی است که مربیان می توانند از آنها برای تغییر شیوه های تدریس و محیط مدرسه خود استفاده کنند. این امر مستلزم ادغام تاب آوری در برنامه درسی و فرهنگ مدرسه است و در نتیجه فضایی حمایتی برای همه دانش آموزان ایجاد می کند.
۳. تمرکز بر توسعه مثبت: رویکرد هندرسون تمرکز را از پرداختن صرف به خطرات به تقویت نقاط قوت تغییر می دهد. این تغییر پارادایم برای کمک به دانشآموزان برای عبور از چالشها و پیشرفت تحصیلی و شخصی حیاتی است.
۴.توسعه حرفه ای برای مربیان: این کتاب همچنین به اهمیت مربیان تاب آور می پردازد و بینش هایی را در مورد اینکه چگونه معلمان می توانند تاب آوری را الگوبرداری کنند و از رفاه خود حمایت کنند، ارائه می دهد که به نوبه خود به نفع دانش آموزان است.
۵.عملکردهای مبتنی بر شواهد: کار هندرسون توسط تحقیقاتی پشتیبانی میشود که اثربخشی برنامههای تابآوری محور را در بهبود نتایج دانشآموز برجسته میکند و آن را به منبعی ارزشمند برای مربیانی تبدیل میکند که قصد دارند روشهای تدریس و سیاستهای مدرسه را ارتقا دهند.
به طور کلی، مشارکت هندرسون از طریق نوشتهها و برنامههای آموزشی او در شکلدهی مجدد نحوه رویکرد مدارس به رشد دانشآموزان مؤثر است و تابآوری را به یک مؤلفه اصلی موفقیت آموزشی تبدیل میکند.
در نگاهی اجمالی کتاب “تاب آوری در مدارس” نوشته نان هندرسون و مایک ام. میلستین، به بررسی اهمیت تاب آوری در محیطهای آموزشی میپردازد. این کتاب به عنوان یک نقشه عملی برای تقویت انعطافپذیری دانشآموزان و کارکنان مدارس طراحی شده است. مؤلفان در این اثر، به ارائه راهکارهایی میپردازند که به افراد کمک میکند تا قدرت و پویایی خود را برای دفاع از نیازها و مطالباتشان افزایش دهند. کتاب به مباحثی چون تعریف تاب آوری، مهارتهای لازم برای تاب آوری، و استراتژیهای هدایت دانشآموزان به سمت تاب آوری میپردازد. همچنین، اهمیت همکاری معلمان و دانشآموزان تابآور در ایجاد یک محیط آموزشی مثبت را مطرح میکند.
رسانه تاب آوری آمریکا به عنوان یک منبع معتبر در زمینه تقویت تاب آوری روانشناختی شناخته میشود و توسط نان هندرسون تأسیس شده است. نان هندرسون، استاد مددکاری اجتماعی و یکی از چهرههای برجسته در این حوزه، در سال ۱۹۹۶ موسسه تاب آوری در عمل را به همراه بونی برنارد تأسیس کرد. او با برگزاری کارگاهها و آموزشهای متنوع در بیش از ۲۵ کشور، به ترویج تاب آوری پرداخته است. آثار او به زبانهای مختلفی از جمله اسپانیایی و روسی ترجمه شده و در ایالتهای مختلف آمریکا مورد استفاده قرار میگیرد.
خانه تاب آوری ایران هم به عنوان رسانه و پلتفرم تخصصی تاب آوری در دی ماه سال ۱۳۹۳ تأسیس شد.
این سایت با هدف ارتقاء سلامت روان و اجتماعی کردن بحث تاب آوری در جامعه ایجاد گردید و به عنوان یک مرجع تخصصی در این زمینه فعالیت میکند مدیر و مؤسس این سایت، دکتر محمدرضا مقدسی، با هدف ایجاد مرکزی برای همافزایی فعالیتهای علمی و پژوهشی در حوزه تاب آوری، اقدام به تأسیس این وبسایت کرده است.
خانه تاب آوری ایران به دنبال توسعه و نهادینهسازی مهارتهای تاب آوری در جامعه و ارتقاء مشارکتهای اجتماعی است.
رسانه تاب آوری ایران به عنوان یک منبع معتبر برای اطلاعات و آموزشهای مرتبط با تاب آوری، به ویژه در زمینههای روانشناسی و اجتماعی، فعالیت میکند و به ترویج آگاهی عمومی در این حوزه میپردازد.
نویسنده: قاصدک خبر
- ۲۳شهریور
- ۱۹شهریور
- ۱۳شهریور
- ۸شهریور
- ۳شهریور
- ۳شهریور