2ad0e64f3082c899ac55f23c95d5e9ce9f231d4ca8886575d71656dcc08ac550

راههای تقویت تاب آوری کودکان

اجازه دهیم فرزندانمان تلاش و حد بهینه استقلال را حتی اگر ( اندکی) سخت به نظر می آید تجربه کنند.
* شوخی و خلاقیت را همراه همیشگی بدانید این بخودی خود هیجان و نگرش مثبت را زنده نگه میدارد.
* بیاموزیم روابط ما مساله اصلی و از هر چیزی مهمتر است.
* خدمت و کمک به دیگران و استفاده مشترک از اسباب بازی ها و تقسیم خوراکی ها را بین بچه تمرین دهیم
* چه در صف اتوبوس و چه در صف مدرسه و رستوران ، صبوری کردن را تمرین داده و بیاموزیم .
* هر از گاهی از ارایه و دادن چیزهای بسیار معمولی مثل لباس ، غذا ، آب و یا اسباب بازی های بسیار متداول که معمولا بچه ها از آن برخوردار هستند خودداری کنید در این معنا که همیشه همه چیزرا در همه حال برای بچه ها فراهم و ارایه نکنیم* بخشیدن لوازم التحریر و لباس های نو یا مستعمل را با بچه ها تمرین کنیم ایشان را با فعالیتهای خیریه آشنایی عملی بدهید (رویکرد عشق و خدمت به دیگران باشد نه جلب تایید و تصویب)
* هر از گاهی از فرزندان ، مددجویان ودانش آموزان و مراجعین خود در حد وسع و توان شان کمک بخواهید که ایشان طعم شیرین کمک به دیگران را بچشند.
* ایشان را با مفهوم گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی یا زهری که مرا نکشد مرا قویتر میسازد آشنایی دهید شرایطی فراهم کنیم که بچه ها با مفهوم مبارزه با سختی و چالش های زندگی آشنا شوند.
* اگر بچه ها خواسته ای دارند اجازه دهید برای بدست آوردنش سعی کنند و تهور وتلاش کردن را بیاموزند.
* مراقبت و نظافت لباس و وسایل شخصی را به خود ایشان واگذار نمایید.
* موفقیتهای تحصیلی ، ورزشی و سایر موفقیت های مدرسه ای ، خانوادگی و اجتماعی کودکان را یاد آوری نمایید هر چند مدت زمانی از آن گذشته باشد.
* مرتب کردن تختخواب ، نظافت شخصی و مسواک زدن و .. مسئوولیتهای شخصی به حساب می آید مورد مطالبه توجه و تمرین قرار دهید .
* هر داشته وخواسته را با شکرگزاری و دعا عجین نماییم .
* پوشش و لباس متناسب با فصل و موقعیت را تمرین دهیم (تطابق و سازگاری).
* اجازه و فرصت بسازیم بچه ها آشفتگی ها و چالش ها را درک وتجربه کنند و بیاموزند که رنگین کمان های زیبا بعد از طوفان خواهد رسید.
* فرصت تجربه و تمرین بسازیم که میتوان ازگرفتاریها و مشکلات با کمک یکدیگر به سهولت عبور کرد.
* برای بچه ها در موقعیت های سخت فرصت جلب حمایت و مشارکت دیگران را فراهم آوریم .
* دربرابر اصرار و پافشاری ایشان برای حل مشکلات غیر حیاتی (اندکی ) مقاومت کنیم فرصتی بسازیم تا کودکان صبوری ومطالبه را بیاموزند.
* بیاموزیم هنگامی بزرگان صحبت میکنند تقدم وتاخر در گفتگو را رعایت کنندومتناسب با سن وجایگاه خود صحبت کنند.
* به بچه ها فرصت دهیم با وسایل وخوراکی های کودکانه خود میهمانی های کوچک و سخاوتنمدانه بر پا کنند.* هر از گاهی غذاهای جدید ، وسایل جدید ، زبانهای جدید و همبازیهای جدید فراهم آوریم .

محمدرضا مقدسی (مدرس و پژوهشگر تاب آوری)

 

نویسنده: قاصدک خبر

یک دیدگاه

  1. آزیتا غلامی ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ در ۶:۱۱ ق٫ظ - پاسخ

    تمام مطالب ارایه شده بسیارعالی وتاثیرگداراست.سپاس اززحمات شما.

دیدگاه خود را بنویسید