ارتباط سلامتی مغز و تغذیه

به گزارش قاصدک خبر پریسا نظرپور روانشناس بالینی در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت سلامت مغز یکی از مهمترین چیزهای است که می توانیم داشته باشیم.میلیونها نفر در کل جهان به لحاظ سلامت مغزی مشکل دارندو متاسفانه پیش بینی می شود این عدد در سالهای آتی افزایش یابد.ما چگونه می توانیم سلامت مغز خود را

کد خبر : 6409
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 - 11:27

به گزارش قاصدک خبر پریسا نظرپور روانشناس بالینی در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت سلامت مغز یکی از مهمترین چیزهای است که می توانیم داشته باشیم.میلیونها نفر در کل جهان به لحاظ سلامت مغزی مشکل دارندو متاسفانه پیش بینی می شود این عدد در سالهای آتی افزایش یابد.
ما چگونه می توانیم سلامت مغز خود را تامین کنیم؟ راههای زیادی وجود دارند از قبیل ورزش و خواب مناسب، کم کردن استرس و…ولی ممکن است سلامت مغز ما از بشقاب هایمان ناشی شود.
غذاهایی که انتخاب می کنیم، اجزای ساختمان مغز ما هستند.عجیب نیست که برخی از الگوهای غذایی، بصورت علمی به عملکرد بهتر مغز مرتبط می­شوند.در این مقاله به دومدل از بهترینهای آنها اشاره می­شود
رژیم مدیترانه ­ای
احتمالا قبلا در مورد رژیم مدیترانه ای و تاثیر بسزای آن بر سلامت قلب شنیده ­اید. مطالعات زیادی رژیم مدیترانه­ ای و تاثیر بسزای آن بر سلامت قلب و مغز را تایید می­کنند.این رژیم، رژیمی غنی شده است از غذاهای گیاهی، حیوانی با کمترین میزان فرآوری. این رژیم سرشار است از امگا3، ویتامین D، ویتامینC و ویتامینE.. در این رژیم مصرف میوه، سبزیجات، روغن زیتون، برخی غلات کامل ومرغ تازه، در این رژیم گوشت قرمز و شیرینی جات بسیار محدود شده ­اند.
تحقیقات بسیاری تاثیر این رژیم را بر سلامت مغز تایید می­کنند. در تحقیقی که در سال 2018 انجام شده است، تعداد زیادی از افراد بین 30 تا 60 سال را مورد آزمایش و اسکن مغزی قرار داده­اند و طی دو سال وبیشتر از آن، این آزمایش را تکرار کرده اند. نتیجه­ ی این آزمایش نشان داد که افرادی که از رژیم مدیترانه ­ای استفاده کرده بودند ، نسبت به افرادی که از آن استفاده نکرده بودند سوخت و ساز بهتری در مغزشان داشتند و خیلی کمتر پروتئینی که مسئول ایجاد بیماری آلزایمر است در مغزشان ساخته شده بود.
مطالعات جدیدتر نشان می­دهد که استفاده از رژیم مدیترانه­ ای سبب می­شودحافظه عملکرد بهتری داشته باشد.

رژیم حافظه
این رژیم شباهت بسیار زیادی به رژیم مدیترانه ­ای دارد. در این رژیم مصرف انواع توتها، سبزیجات برگدار،غلات کامل،گردو، ماهی، انواع لوبیا ومرغ تازه توصیه می­شود.در این رژیم خوردن کره، روغن، پنیر، غذاهای سرخ شده و شیرینی جات منع شده است.
در مطالعه ­ای که بر روی افرادی که از این رژیم پیروی می ­کردند انجام شد، معلوم گردید که آنها عملکرد مغزی بالایی داشتند و نسبت به همسالانی که از این رژیم تبعیت نمی­کردند مغزشان بطور متوسط 7.5 سال جوانتر بود.
 
 
ترجمه پریسا نظرپوراز اینجا