چرا کودکان درمقابل خواب مقاومت می کنند؟

اثر اپیدمی کرونا بر خواب کودکان

تعطیلی های ناشی از اپیدمی کرونا مسائلی همانند تعطیلی مدارس، سرکار نرفتن پدر و مادر، ندیدن اقوام و نزدیکان و یاحتی تفریح و خرید نرفتن درگیری های ذهنی متعددی را در ذهن کودکان ایجادخواهد کرد، بنابراین باید اطلاعات درست و متناسب با سن کودک را دراختیار کودکان و نوجوانانمان قرار دهیم.
کد خبر : 1051
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 13 خرداد 1400 - 1:45

#چهارشنبه های_ روانشناسی این هفته با دکتر مریم عطایی نسب درمانگر کودک،موسسه ندای آرامش جوان

جمله ای که این روزها زیاد با آن مواجه هستیم:بچه بخواب دیگه فردا کلاس آنلاین داری

و صحنه برگزاری کلاس آنلاین با تلفن همراه یا تبلت زیر پتو!

تعطیلی های ناشی از اپیدمی کرونا مسائلی همانند تعطیلی مدارس، سرکار نرفتن پدر و مادر، ندیدن اقوام و نزدیکان و یاحتی تفریح و خرید نرفتن درگیری های ذهنی متعددی را در ذهن کودکان ایجادخواهد کرد، بنابراین باید اطلاعات درست  و متناسب با سن کودک را دراختیار کودکان و نوجوانانمان قرار دهیم.این باور که فکر کنیم چون بچه کوچک است خیلی مسایل را متوجه نمی شود، باوری غلط و اشتباه است، حتی برای بچه های کوچک نیز تغییر روند زندگی محسوس است.
تغییر روند زندگی، سخت گیری جهت رعایت نظم قبلی خانه را مختل کرده و با این توجیه که جهت رعایت پروتکل های بهداشتی شرایط خانه را بدون قانون و خارج از نظم قرار دادند و کودکان و نوجوانان با شرایط بی نظمی خیلی از کارها را انجام نمی دهند و ساعات خواب به علت تغییر شرایط موجود کاملا تغییر کرده و خواب کودکان و نوجوانان از شب متاسفانه به صبح تغییر پیدا کرده و کودکان تا پاسی از شب بیدار می مانند و صبح می خوابند و اگراین شرایط ادامه پیدا کند متاسفانه در هورمونهای رشد کودکان تاثیر بسیاری خواهد داشت .
بنابراین والدین عزیز تلاش کنند که نظم برنامه های روزمره کودک مانند خواب و غذا و بازی را تا حد ممکن حفظ کنید.
کودکان در مقابل خواب و خوابیدن مقاومت می‌کنند چرا که‌ زمان خواب برای کودکان به معنی زمان: تنهایی، سکوت، تاریکی و بی‌تحرکی است.

لذا از روش‌های مختلفی برای به تعویق انداختن آن استفاده می‌کنند. مثل گرسنگی، دستشویی ، تشنگی، ترس، بازی کردن و… بنابراین شما معنای خواب را برای کودک عوض کنید:

  • برای مشکل تاریکی، از چراغ خواب استفاده کنید.
  • برای مشکل سکوت، برایش کتاب قصه بخوانید.
  • برای تنهایی، در اتاقش بمانید تا به خواب برود. (تماس پوستی برقرار نکنید؛ زیرا عادت می‌کند‌)
  • برای مشکل سکون، یک ساعت قبل از خواب بازی کامپیوتری نکند و تلویزیون تماشا نکند زیرا سطح هیجاناتش را بالا میبرد.
  • نوشتاری از دکتر مریم عطایی نسب درمانگر کودک موسسه ندای آرامش جوان