بهبود سیستم ایمنی با شادکامی در شرایط کرونایی

نفس سودمند

چگونه در روز های کرونایی شاد زندگی کنیم؟

در روزهای کرونایی تلاش برای شاد بودن ممکن است کمی دشوار به نظر برسد ولی می توان از زاویه دیگر نیز به آن نگاه کرد.

کد خبر : 959
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1400 - 0:20

با نفس سودمند در چهارشنبه های روانشناسی قاصدک

در روزهای کرونایی تلاش برای شاد بودن ممکن است کمی دشوار به نظر برسد ولی می توان از زاویه دیگر نیز به آن نگاه کرد.

از آن جا که شاد بودن و داشتن خلق مثبت میتواند سیستم ایمنی مارا تقویت کند پس بهتر است  به دنبال راه هایی برای شاد بودن باشیم که در زیر  به چند مورد از ان اشاره می کنیم :

ورزش

ورزش می تواند به ذهن ما در مدیریت رفتار و احساسات کمک کند.ورزش معجونی جادویی برای حیات است حتی یک  پیاده روی سریع۱۲دقیقه ای یا یوگایی به ظاهرساده. پس در روز های خانه نشینی ورزش را از سبک زندگی خود جدا  نکنیم.

خواب

از آن جا که خواب  ابزاری برای تقویت سلامت جسم و روان می باشد و بدن در خواب بهتر  می تواند به بازسازی  زخم های جسمی و روحی پرداخته و استرس های ناشی از زندگی روز مره را دور بریزد،توجه به خواب کافی در تمام شرایط حائز اهمیت است.

ارتباط با دیگران

انسان برای شادمانی نیاز به ارتباط و گفتگو باهم نوع خود دارد .در خانه ماندن  باتوجه به شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا ممکن است مارا از دیدار عزیزان و نزدیکان محروم کرده باشد  .البته به یاد داشته باشیم که  با پیشرفت تکنولوژی به راحتی میتوانیم با افرادی  که در کنارمان نیستند نیزارتباط برقرار کنیم .

رفتن به فضای آزاد

 این روز ها با وجود بسته بودن اماکن عمومی وعدم امکان  حضور در فضاهای گردشگری طبیعی بد نیست شرایطی را فراهم کنیم تا به دور از مکان های شلوغ ساعاتی را در طبیعت  بگذرانیم  مثل رفتن به حیاط یا نشستن  کنار گلدان هایمان در بالکن خانه . حضور بیشتر در طبیعت و فضای باز با کاهش فعالیت بخش پیشانی مغزمنجر به کاهش اضطراب و افزایش سطح سلامتی می شود ولی  در صورت عدم  امکان حضور در طبیعت  نگران نباشید ،زیرا تحقیقات نشان داده که نگاه کردن به تصاویری از طبیعت هم می تواند عملکرد مشابه بر مغز داشته باشد.

شکر گزاری

به جای  تمرکز روی نداشته هایمان ، روی داشته هایمان متمرکز  شویم و یادمان باشد شکر گزاری را باید در عمل انجام دهیم مثل تشکر از همسرمان برای  آوردن یک چای داغ .

شکر گزاری از ساده ترین مسائل تا بزرگترین آنها را در برمیگیرد.  

شادکامی اصیل با خوشحال کردن دیگران به دست می آید ، پس از خودمان بپرسیم چگونه می توانم دیگران را شاد کنم؟

پرکردن اوفات فراغت

بیکاری  یک عامل مهم در ایجاد حس بد و ناخوشنودی می باشد پس بهتر است  سعی کنیم وقت خود را  به بهترین نحو پر کنیم به طور مثال منابع آنلاین بسیار خوبی برای یاد گرفتن هر آنچه دوست داریم  در دسترس است و حتی یاد گرفتن یک مهارت جدید میتواند جالب باشد

دوری از  شنیدن خبر های بد

شنیدن و دنبال کردن اخبار بد نتیجه ای جز اضطراب و نگرانی ندارد،حتی اگر اخبار را دنبال میکنید تمرکزتان را فقط روی تعداد مرگ و میر و بدتر شدن اوضاع نگذارید و‌به آمار بهبود یافته ها نیز توجه کنید. بهتر است در مکالمات خانوادگی پیرامون شرایط کنونی، به جای تمرکز بر ابعاد بحران ، به رعایت شیوه نامه های بهداشتی تاکید کنیم.

تقویت فضای شوخی ،خنده و نشاط

فعالیت گروهی در خانه مثل بازی های سرگرم کننده با اعضای خانواده ،تماشای فیلم ویادآوری خاطرات قدیمی خوشایند ، از جمله کار هایست که می تواند تاثیر مثبتی در تقویت شرایط روحی و جسمی اعضای خانواده ایجاد کند.