خاصیت سیر خام

سیر به ویژه اگر به طور خام مصرف شود، خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی از جمله سرطان معده، روده بزرگ و مری و سرطان‌هایی چون سرطان پروستات، تخمدان و رحم را کاهش می‌دهد. سیر منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند دلیلی برای خاصیت ضدسرطانی آن باشد. این گیاه همچنین با افزایش ظرفیت و توانایی بدن در ساخت برخی از آنتی اکسیدان‌های خاص به مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

سیر (با نام علمی Allium sativum) گیاهی خوش عطر و طعم است که به دلیل فواید درمانی فراوانی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ماده حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام آلیسین است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

فواید سلامتی سیر شامل کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین اختلالات عصبی می‌شود.

سیر از اعضای نزدیک پیاز و بومی آسیای میانه است. یک گل سیر حاوی چندین حبه است و هر حبه با یک پوست نرم و شفاف پوشانده شده است. سیر بیش از ۳۰۰۰ سال است که به عنوان یک چاشنی خوش طعم و عطر به مواد غذایی اضافه و همچنین به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوئی پاستور، دانشمندی که پاستوریزاسیون را کشف کرد، از اوایل سال ۱۸۵۸ از خواص ضد باکتریایی این گیاه استفاده می‌کرد. در حالی که روزانه دو تا سه حبه سیر بخورید به جلوگیری از سرماخوردگی و سلامت کلی بدن کمک خواهید کرد.

سیر حتی در شکل پخته شده آن نیز بسیار قوی است: این یک واقعیت کاملاً مشهور است که مصرف مقادیر فراوان سیر با خطر تنگی نفس همراه است اما قبل از این که بخواهید سیر خام را به طور منظم بخورید ، ممکن است بخواهید مزایای بالقوه سلامتی آن را در نظر بگیرید.

همان ترکیبات آلی گوگرد (معروف به ترکیبات آلیوم) موجود در سیر از بسیاری جهات برای بدن بسیار مفید هستند. خلاصه ای از قدرتهای تقویت کننده سلامتی سیر خام شامل موارد زیر است:

ممکن است کلسترول را کاهش دهد

هيچ شکی نيست كه كلسترول بالا يك عامل مهم در بيماري هاي قلبي عروقي است ، اما سير خام مي تواند در كاهش سطح كلسترول LDL نقش داشته باشد. برخی از تحقیقات اولیه نتیجه مطلوبی را به دست آورد – که نشان دهنده کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول در بیمارانی است که فقط نیمی از حبه سیر خام را در روز مصرف می کنند .

به فشار خون بالا کمک می کند

طبق یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۹ از استرالیا ، سیر خام برای فشار خون مفید است – و این البته یک مزیت برای سلامت کلی قلب و عروق است. این مطالعات نشان می دهد که مکمل روزانه با عصاره سیر به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد.

می تواند به مبارزه و کاهش سرماخوردگی کمک کند

مدت هاست که سیر خام به عنوان یک درمان طبیعی سرماخوردگی مطرح می شود و یک مطالعه علمی از سال ۲۰۱۴ نتیجه مثبتی داشت زیرا “دریافت که افرادی که هر روز به مدت سه ماه سیر مصرف می کردند (به جای دارونما) کمتر سرماخوردگی داشتند.” نکته مهمتری که باید در مورد سیر بدانید این است که به طور کلی فواید آن تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد التهاب است. در مطالعات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله تغذیه ، عصاره سیر به طور مداوم ثابت می کند که “یک گزینه امیدوار کننده به عنوان یک اصلاح کننده سیستم ایمنی بدن است ، که هموستاز عملکرد سیستم ایمنی بدن را حفظ می کند”.

یک نیروگاه تغذیه ای است

وقتی صحبت از فواید سیر برای سلامتی می شود ، بیشتر تحقیقات هنوز ادامه دارد اما یک چیز را به طور قطعی می دانیم: سیر با مواد مغذی مهمی که بدن برای رشد و نمو بدن به آن نیاز دارد ، بسته بندی شده است. سیر علیرغم اندازه کوچک ، مقدار زیادی ویتامین B و C و همچنین منگنز ، سلنیوم ، آهن ، مس و پتاسیم را تأمین می کند.

اثرات بلندمدت بر علائم دیابت

به استناد نتایج مطالعه‌ای که بر روی ۷۲۸ نفر از مبتلایان به دیابت نوع ۲ انجام شد، مصرف مکمل سیر باعث کاهش قند خون ناشتا و سطح هموگلوبین ای وان سی (A۱C) می‌شود.

این نکته که این کاهش در ۲، ۱۲ و ۲۴ هفته بعد از شروع مصرف مکمل‌ها نیز در افراد تحت مطالعه مشاهده شد، نشان می‌دهد که سیر در تسکین علائم دیابت تاثیری بلندمدت دارد.  

سیر همچنین علاوه بر تنظیم وزن و سطح کلسترول بیماران دیابتی، به لوزالمعده در ساخت و استفاده از انسولین کمک کرده و مقاومت بدن به انسولین را کاهش می‌دهد.

خواص ضدسرطانی

سیر به ویژه اگر به طور خام مصرف شود، خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی از جمله سرطان معده، روده بزرگ و مری و سرطان‌هایی چون سرطان پروستات، تخمدان و رحم را کاهش می‌دهد. سیر منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند دلیلی برای خاصیت ضدسرطانی آن باشد. این گیاه همچنین با افزایش ظرفیت و توانایی بدن در ساخت برخی از آنتی اکسیدان‌های خاص به مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

تحقیقات انجام شده بر روی نمونه‌های حیوانی و سلول‌ها همچنین از نقش سیر در افزایش میزان اثربخشی درمان‌های سرطان حکایت دارد.

پژوهشگران در مطالعه‌ای که بر روی رژیم غذایی بیش از ۲۰ هزار نفر انجام شد، به ارتباط میان مصرف مقادیر بالای سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده پی بردند.  

مطالعه دیگری که بر روی ۶ هزار بیمار انجام شد نیز نشان داد که خوردن سیر خام حداقل ۲ بار در هفته خطر ابتلا به سرطان ریه را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده است و وظایفی چون مبارزه با میکروب‌های ناخواسته، تنظیم التهاب و غیره را برعهده دارد. سیر به روش‌های مختلفی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

این گیاه همچنین از خواص آنتی اکسیدانی فراوانی نیز برخوردار است. این آنتی اکسیدان‌ها واکنش سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را در بدن کاهش می‌دهند.

سیر به علاوه اثر ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد انگلی نیز دارد. این گیاه به میکروبیوم‌های مفید روده آسیب نمی‌زند اما به بدن در مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های مضر موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

مصرف سیر همچنین با کمک به دفع رادیکال‌های آزاد خطرناک از آسیب ناشی از التهاب در بدن جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاه :

https://qasedakkhabar.ir/?p=927

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین اخبار

محل تبلیغات